Pilotaż: szkolenie do licencji turystycznej i zawodowej

Pilotaż: szkolenie do licencji turystycznej i zawodowej

Sterowanie maszyną latającą, bez względu na to czy jest to samolot turystyczny, śmigłowiec czy szybowiec, wymaga posiadania odpowiednich do tego uprawnień. Kandydaci na pilotów muszą przejść właściwe szkolenie przygotowujące do lotów na wybranym rodzaju maszyny, zdać egzamin państwowy, a dopiero później będą mogli w pełni nazywać siebie pilotami czy starać się o pracę w zawodzie. Podstawą w karierze pilota są szkolenia do licencji turystycznej, które stanowią swoistą bazę kompetencyjną. Dopiero ich ukończenie i zdobycie licencji pozwala na przystąpienie do uzyskiwania kolejnych uprawnień, w tym najważniejszego: licencji pilota zawodowego.

Jak przygotować się do szkolenia na licencję turystyczną?

Szkolenie PPL(A) czyli podstawa pilotażu, to kurs dający uprawnienia do wykonywania obowiązków dowódcy na pokładzie każdego samolotu tłokowego, którego masa całkowita nie przekracza 5700 kg. Jednocześnie PPL(A) daje zezwolenia wyłącznie na loty nieodpłatne i dzienne, czyli pilot po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu, nie może jeszcze za swoje usługi pobierać opłat, ani latać nocą.

Wymagania, jakie należy spełnić przed rozpoczęciem kursu to wiek przynajmniej 16 lat i posiadane właściwe przeczenie lotniczo-lekarskie. Bez tego orzeczenia można wprawdzie zaliczyć część teoretyczną szkolenia, ale nie ma możliwości, by usiąść bez niego za sterami samolotu, w czasie swojego pierwszego, samodzielnego przelotu. Aby mieć pewność, że do niego dojdzie, należy więc o badania i orzeczenie postarać się wcześniej, ponieważ brak tego dokumentu i rozpoczęcie bez niego płatnego kursu, może kandydata zwyczajnie narazić na straty. O przebiegu samego szkolenia można więcej informacji znaleźć na stronie https://osl.azl.pl/project/licencja-ppla-kurs-szkolenie/ należącej do ośrodka lotniczego prowadzącego przygotowanie do egzaminów państwowych na licencję turystyczną PPL(A).

Pilot zawodowy – tryb szkolenia

Szkolenie na pilota zawodowego można rozpocząć pod warunkiem wcześniejszego posiadania omawianej wyżej licencji PPL(A), z zastrzeżeniem, że kandydat musi mieć już wykonany ogólny nalot przynajmniej 150 godzin. Wymagane jest również orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1 oraz ukończone wykształcenie minimum średnie. Tryb szkolenia, opisany na stronie https://osl.azl.pl/project/cpla-samolot/ to dwie części: teoretyczna i praktyczna. Każda z nich wymaga zaliczenia, co daje przygotowanie do startu w państwowym egzaminie na pilota zawodowego CPL(A). Sama praktyka to 25 godzin ćwiczeń praktycznych, które odbywają się na samolotach Cessna 150/152, Koliber, Tecnam oraz Pa-28 Arrow lub Pa-34 Seneca II. Loty w odróżnieniu od licencji turystycznej, odbywają się nie tylko z widocznością, ale również w warunkach symulowanych oraz na samolotach Complex. Teoria stanowi natomiast głębokie rozwinięcie wiedzy lotniczej podstawowej, prawa lotniczego, procedur operacyjnych, sytuacji awaryjnych i oczywiście meteorologii i łączności. Całość musi być ukończona egzaminem państwowym i tylko on pozwala na finalne zdobycie licencji pilota zawodowego.