Na przestrzeni ostatniej dekady coraz więcej urzędów i instytucji zaczęło kłaść wysoki nacisk na cyfryzację realizowanych procesów. Zjawisko to przyspieszyło szczególnie na początku epidemii koronawirusa, kiedy to rządowe rekomendacje kładły silny nacisk na możliwość pracy z domu, co miało ograniczyć wzrost liczby zachorowań. Jednakże, przejście na zdalną obsługę petentów wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego – co to są e-usługi i jak wdrożyć je w swojej instytucji?
Co to są e-usługi? Poznaj definicję
Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, której jednym z najważniejszych misji jest rozwój e-biznesu, definiuje e-usługi jako działania, które spełniają trzy nadrzędne kryteria:
- ich świadczenie odbywa się za pośrednictwem internetu,
- odbywają się w sposób całkowicie zautomatyzowany (lub wymagają niewielkiego udziału człowieka),
- przebiegają w sposób zdalny.
Najważniejszym czynnikiem, który odróżnia je od usług pojmowanych w „tradycyjnym” ujęciu, jest brak udziału człowieka po stronie świadczącej jej instytucji oraz fakt świadczenia jej na odległość – rzeczywisty dystans pomiędzy petentem a instytucją przestaje odgrywać istotną rolę.
E-usługi – co to? Przedstawiamy możliwości portali państwowych
Wiodącym dostawcą e-usług w Polsce są przede wszystkim organy administracji publicznej, które na przestrzeni lat uruchomiły ponad kilkaset e-usług na wielu portalach i platformach rządowych. Wśród najważniejszych z nich, warto wymienić m.in.:
- Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – platforma pozwala na błyskawicznie złożenie i sprawdzenie statusu szeregu spraw i wniosków, takich jak wnioskowanie o dowód osobisty, zgłoszenie narodzin dziecka, rozliczenie podatków czy uzyskanie odpisu potrzebnych aktów,
- Platformę Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – umożliwia wysłanie wniosków do ZUS, sprawdzenie statusu zwolnień lekarskich oraz sprawdzenie, czy nasz pracodawca zgłosił nas do ubezpieczenia,
- gov.pl – przewodnik po procedurach związanych z założeniem własnej firmy, który umożliwia również dopełnienie niezbędnych formalności przez internet,
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – elektroniczny rejestr działających w Polsce przedsiębiorców. Portal umożliwia również założenie, wznowienie, zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej.
E-usługi to nie tylko zagadnienia administracji publicznej
Choć e-usługi kojarzą się nam przede wszystkim z załatwianiem spraw urzędowych, funkcjonalności te mogą z powodzeniem służyć również instytucjom lokalnym. Przykładem systemu, skrojonego pod potrzeby mniejszych instytucji, jest m.in. oprogramowanie Documaster History, opracowane przez markę Euroimpex.
To system, który doskonale sprawdzi się zarówno w cyfryzacji dokumentów w formie papierowej, jak i tworzeniu Katalogu Dziedzictwa Kulturowego Regionu, służącego do propagowania wiedzy na temat małej ojczyzny. Jesteś ciekaw czy autorski system Euroimpex jest rozwiązaniem skrojonym pod Twoje potrzeby? Już dziś skontaktuj się ze specjalistami wrocławskiej firmy i uzyskaj odpowiedzi na wszystkie swoje pytania.